with arms wide open

1kommentarer

Nu har vi provat chiapudding till frukost här hemma! Första tuggan var väldigt underlig, kallt och slemmigt (men mättande som Timón och Pumba skulle ha sagt). Men nu har jag verkligen börjat gilla den, speciellt med havre eller mandelmjölk, en halv mosad banan och lite vanilj i. Servera den sen med massa bär och frukt så får man en superfrukost! Jag har ätit den med varma bär. Gott när det är kallt och ruggigt ute. Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-lineolic-acid), fiber och protein samt massa nyttiga mineraler! En god och nyttig start på morgonen blir det helt enkelt! Jag har låtit puddingen stå i kylen över natten men jag gillar att äta den lite mer rumstempererad, så ta fram den i tid :P

Grundreceptet som jag har kört på är:
3,5 msk chiafrön
2 dl nötmjölk (eller liknande, tex soja eller havremjölk).

Blanda ihop och låt fröna svälla, gärna över natten. Servera med frukt och bär. Experimentera som sagt gärna med smakerna och blanda ner banan, bär, vanilj eller annat gott i puddingen. Jag ska även prova att blanda fröna med kokosmjölk, tror det kan bli väldigt gott! :D 

 

/Maya

 

1 kommentarer

Mams

13 Nov 2013 05:56

Jättefina bilder! Du är duktig du! <3<3<3

Kommentera

Publiceras ej