Äckligt

1kommentarer

God afton bloggen!

Det är måndag igen! Fan vad det är måndag ofta.. mycket märkligt det där. Helgen gick för snabbt (som vanligt). Vi hade besök av Nicklas, Pontus och Johan. Gjorde inget speciellt egentligen. Har spelat spel och umgåtts helt enkelt. Dom hade med sig ps3 spelet soul calibur och jag är beroende! Sjukt kul att spöa skiten ur någon, det är ju bättre att jag gör det i ett spel istället för i verkligheten! ”Men aggressiva spel leder ju till aggressiva tonåringar.” (Pratar med en gäll, bitter tantröst) HA! Sikken tur att jag inte är en tonåring längre då, jag räknas ju tydligen som vuxen nu även om jag känner mig som 15 ibland! Äntligen har jag hittat en fördel med att vara vuxen! Haha Nej ärligt talat så gillar jag att vara vuxen (men känns fortfarande konstigt att kalla mig själv det). Gillar att få ta ansvar över mig själv och veta att jag faktiskt klarar av det och så mycket mer än jag trodde att jag skulle göra!

Idag har vi varit på studiebesök på Scan, Fick se slakt och styckning av grisar. Var så nervös innan för jag viste inte hur jag skulle reagera. När vi väl var där gick allt bra, det var intressant, äckligt och så sjukt overkligt på samma gång. Just eftersom att allt kändes så overkligt och att det var så många intryck att ta in så kände jag mig väldigt tom i huvudet (en ack så vanlig känsla för mig^^). Jag gick helt lugnt igenom och kollade på allt. Det är först nu när jag kommer hem som allt börjar falla på plats och jag börjar förstå att det var verkligt och att det är så här det går till i köttproduktionen! Det gör mig väldigt illamående. Allt är verkligen som en fabrik och allt går på löpande band. I ena stunden går levande grisar in i en ”gaskammare” som dom så trevligt kallade det (det är i och för sig precis vad det var) och i nästa sekund hängs dessa bedövade grisar upp i fötterna och dödas med ett snitt i halspulsådern. En skylt visade siffror som räknade hur många grisar som gick in i slakten. 1402 grisar som fick sätta livet till under en dag! Det som dom ofta nämnde var effektivitet och det märks att det inte är djuren som går först för dom som jobbar där. Det är en fabrik där pengar, produktion och effektiviteten går i första hand. Jag tycker att det känns så fruktansvärt respektlöst att hantera djuren på det här sättet. På löpandeband där de slängs omkring på som vilken sak som helst. Skållningen var en av de absolut värsta sakerna, riktigt obehagligt. Men jag tycker att det är riktigt bra att vi har fått sett det här, för det är faktiskt så det går till. Scan i Kristianstad är en av det största slakterierna för grisar och har kapacitet att slakta och stycka mer än hälften av alla grisar i Sverige. Så troligtvis kommer köttet som mina vänner och bekanta köper ifrån just den här anläggningen.  Sen nämnde gubben som vi gick med att de ofta upplevde att de ekologiska grisarna är mer sjuka, i ben och så vidare eftersom att de har fått gått ute. Det märktes tydligt på honom att det här med ekologiska grisar inte var någon höjdare för honom, dom tjänade nämligen inte så mycket på dom! Det är sjukt att en gris som har större möjlighet att bete sig naturlig och bejaka sina naturliga instinkter anses som sjuk och dålig medans en gris som gått trångt på cement golv och som aldrig får se dagsljus räknas som frisk och bra!

Uj uj! Skulle verkligen kunna skriva en hel bok om det här och allt vi fick se, det finns så sjukt mycket att säga och tycka till om! Blir helt slut i huvudet bara av att tänka på det, och när man sedan tänker på att sverige har sjukt mycket bättre djurskyddslagar än många andra länder blir jag bara att rysa av tanken på hur det går till där. Nu ska jag åka och möta Cristoffer på gymmet och träna bort all frustration, om det går! Pusshej!

 

/Maya

1 kommentarer

Mams

20 Feb 2012 18:57

Fy va hemskt och jobbigt! :-(

Kommentera

Publiceras ej