if i ever leave this world alive

0kommentarer

 

Hej hopp!
I förrgår hade vi matlagningsduell i skolan, För att förbereda oss inför det praktiska provet senare. Jag var jättenervös i början men när man väl kom igång så slappnade jag av lite. Det gick till som så att vi blev indelade två och två. Sen fick vi veta två huvudingredienser som måste vara med i maträtten. Vi fick kyckling och jordärtskocka. Läskigt för mig som aldrig tillagat kyckling själv.. efter det fick vi gå in och kolla på ett bord med de andra ingredienserna vi fick välja av. En timme fick man att planera sin maträtt och sen var det bara att börja laga. En timme och en kvart hade man på sig tills en tallrik skulle serveras till domarna (lärarna). Jag och Sara var först ut. Vi gjorde kycklingrullar fyllda med jordärtskocka, champinjoner, vitlök och kryddor. Dom lindades in i savoykål och kokades. Till det blev det en syrlig sås med apelsin och ungsbakad pumpa. Alla hade gjort superbra rätter, jag var sjukt imponerad! Alla fick rösta på en rätt och sen lades alla röster ihop, och vet ni? Vi vann! :D Jätteroligt! Vi var dock varken domarnas eller klassens etta men vi fick höga poäng av alla så det gjorde att vi kom först. Tyckte dock att fyllningen i våran kyckling var ganska tråkig och kycklingen var överkokt. Haha men nu har vi lärt oss något till nästa gång! Lägger ut bilder på allas maträtter. Dom två översta bilderna är på våran rätt… måste tyvärr säga att kycklingen ser ganska vidrig ut (kan det vara den lilla vegetarianen i mig som pratar ;P). Ikväll kommer Millis och Johan, ska bli jättetrevligt men det betyder att jag måste städa nu! Ha det bra! :D

/Maya

 


Kommentera

Publiceras ej